Full rulle

24.07.2020

Ja visst  är det så, fullt upp och tiden går alldeles för fort. Valparna växer och utvecklas, igår fyllde de 4 veckor och har nu blivit små hundar. De är ju såklart UR gulliga och jag är redan fäst vid de båda.  Det är först nu valpköpare och vänner får hälsa på, alldeles för tidigt att bestämma vilken valp som ska till vem. De utvecklas hela tiden och när de är 6-7 veckor kanske man har mer hum, eller inte.  Nu är det ju bara två valpar, det hade blivit mer jobb att placera dem om det varit en stor kull. Jag låter inte valpköparna välja valp, man får såklart ha önskemål men i slutändan så är det jag som levt med valparna i 8 veckor och känner dem bäst. Jag försöker matcha dem med deras nyblivna ägare, deras mål och tidigare erfarenheter. 

Jörgen har semester nu vilket underlättar för mig när det gäller träning av hundar, vi fortsätter stadigt att ses i vårt träningsgäng, utveckling av både förare och hundar sker med stormsteg. Vi lägger mycket krut på hundar i balans, hålla område, bli säker på långa linjer som vi bygger upp, markeringar i högt gräs osv. Nu har det också blivit några helger då vi ägnat oss åt vattenträning.  

Igår hade vi en trevlig träning, i första omgången av hundar blev det markeringar i högt gräs, det är inte alldeles enkelt för hundarna att markera i högt gräs, utan referenser men alla hundar imponerade. Lilla Fly gick fint, upplevde henne som lugn vid sidan, till och med så att hon lade sig ner när de andra jobbade.  Förövrigt är hon som en raket i det mesta hon gör. Fina stopp på långt håll börjar sitta, det finns att jobba med men det ser bra ut hittills. 

Lee mitt krutpaket, håll i hatten.. en hund som behöver värmas upp ordentligt innan vi tränar. Han behöver komma in "boxen".  Det dundrar i backen när han drar iväg...Han är en häftig hund, flashig i allra högsta grad. Dock inte alltid så lätt att föra och hinna med;)  Han har en jaktlust som jag inte tidigare upplevt, kan vara svår att bryta när han kommer in i sitt jagande men när jag har honom i rätt balans så är känslan fantastisk. Fina fina Lee.

När jag kom hem så blev det valpmys och en tupplur innan det var dax att ta ut Win, Boss och Poppy.  Jag la ut några dolda linjer, sen fick de gå med och lägga ut några linjer för att lura dem lite. Först skickade jag dem på de dolda, en av dem blev klurig då de skulle förbi hörnet på en ö där de varit med och sett att jag kasta ut. Win var säker och drog förbi men cockrarna ville gärna stanna vid ön. Man kunde riktigt se hur de använde alla hjärnceller;) det blev bra tillslut och jag tror att de lärde sig något. 

Nästa dolda gick över gerdet, mot skogskanten där hundarna gärna vill stanna. Nu skulle de fortsätta 30 meter in i skogen. Win fortsatte raka vägen med hjälp av ett "Ut" några meter innan kanten, likaså Boss. Poppy som inte har den erfarenheten än började sakta ner och jaga, hon har inte lärt sig att "Ut" igen betyder fortsätt, så det insåg jag att vi måste träna. Däremot om jag blåser stopp och skickar henne bakåt så går hon. Jag vill dock kunna använda "Ut" när de är i full språng mot ett mål och har ett terrängbyte framför sig. Lita på mig och fortsätt att springa oavsett vad du möter. 

Imorgon tränar gänget igen, planering är igång. 

/Sandra


Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång