Jaktavlad labrador

02.11.2021

Hundar är livet, tränar man dem inte så finns tankarna kring dem,  i alla fall hos mig.  Tankar kring träning, utveckling av olika typer av hundar, hur man ska komma åt ett visst problem. Andra tankar som jag haft egentligen det senaste året är vilken typ av hund jag vill ha och vad jag just nu har för hundar. 

Jag har alltid haft de där livliga hundarna med mycket arbetsmotor, explosiva, högtempererade som ser väldigt flashiga ut i arbete.  Jag har på senare år omvärderat min syn på vad jag vill ha för hundar. Jag tror att jag valt just de där hundarna för att jag kommer från bruks världen, där vill man ha hundar som utför moment med snabbhet och precision vilket man får om de ligger ganska högt i sinnesstämning , alltid i förväntan på sin belöning. Av någon anledning har det där hängt kvar samtidigt som jag lär mig mer och väljer inriktning med hundarna. Från början var det B prov, det var innan jag började jaga med hundarna. När man väl börjat jaga så öppnas en annan värld, det är då först man ser vad en "bra" jakthund är och vad som krävs av den för att nå framgång.

Idag ligger mitt fokus på att ha effektiva jakthundar. Hundar som lungt kan finnas vid min sida, jobba med kraft när de ska jobba, ha stor viltfinnarförmåga och mycket samarbetsvilja. De behöver inte vara flashiga, hellre att de nästan är åt tråkigare hållet på dummies för just de hundarna verkar komma upp i "perfekt" temperatur under jakt. De hundar jag haft hittills har varit nog så heta redan på dummies, det är egentligen inget jag med vilje tränat fram. Snarare har jag jobbat för att hålla dem i rätt sinnesstämning. Jag upplever att jag behövt träna sånt man inte ska behöva träna, i alla fall inte hela hundens liv. Nog för att träning är färskvara men vissa saker ska bara finnas där efter väl genomarbetade grunder. Det är lättare sagt än gjort och jag har funderat mycket kring denna biten. Vissa hundar har det där naturligt, en coolhet, en kyla i skallen när det hettar till medans andra hundar har förmågan att alltid stressa upp sig när det blir mycket omkring den. Mycket handlar om träning MEN inte allt, det finns linjer som är mer "på", där man ser att det alltid rinner över. Så finns det linjer som har den där kylan i skallen. Jag har funderat, vad är det för egenskap som gör just kylan i skallen? Att behålla lugnet trots att det regnar änder omkring den, skott som avlossas, hundar som jobbar vid sidan, förare som visslar i pipor osv. 

Jag tror mig veta vad just en sådan hund besitter för egenskaper idag. 

Innan någon skriker rakt ut så är jag väl medveten om att rätt träning av individen är så otroligt viktigt, att lägga rätt grunder från början, träna rätt sak från början, inte börja i fel ände. Det är dock inte allt, genetiken spelar också in.  Vill man ha en hund till jakt och A prov så tänker jag idag att jag vill ha en speciell typ av hund, linjer där jag sett att föräldradjuren verkligen håller måttet för att klara dessa situationer/miljön som den ska arbeta i. 

När jag valde föräldradjur till min senaste valp som nu är unghund så kollade jag just på denna biten. Meriter på A prov är viktigt men det är för mig inte allt om jag känner till linjerna och sett föräldradjuren på riktig jakt. Fames mamma Mace har en simpel 2a i nkl, ändå valde jag valp efter henne. Varför? Jag har följt Mace sedan liten valp, det är en cool följsam tik med mycket samarbetsvilja och stor viltfinnarförmåga. Jag har sett henne på otaliga jakter, jag har sett henne i vardagen. Hon har det där trevliga, vänliga genuina  labrador temperamentet. Det kan rasa fåglar runt henne, hon sitter som en sten, cool och lyhörd för vad föraren ska ge för nästa kommando. Hemmavid är hon en hund utan skärpa och vakt, totalt trygg. Jag inbillar mig nämligen att allt detta hör ihop.

Ja lite funderingar blev helt plötsligt ett långt inlägg som säkert ingen orkar läsa, kanske intresserar det någon. 

(Inlägget är helt inriktat på jaktavlade labradorer, när det gäller jaktcocker så går det inte att jämföra då de jobbar på ett helt annat vis)

Som avslut, jag personligen tycker inte att man ska behöva vara ett proffs för att föra fram en jaktavlad labrador, det ska vara ganska enkelt om man lägger upp rätt träning. 

/Sandra


Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång