Min Poppy

28.11.2021

Poppy gjorde sin debut på officiellt jaktprov igår, kan inte vara mer nöjd med henne och de egenskaper hon visar. Jag sa det när hon va liten redan " denna hunden är riktigt bra", det kan vara farligt att skryta om sin hund, eller ja inte farligt men vågat om man inte varit ute på fler prov och visat henne för domare. Tänk om hon inte skulle leva upp till allt jag sagt om henne på provdagen? så kan det ju vara, allt kan hända men som relativt ny inom spaniel världen så är det än mer så, att man sticker inte ut näsan i första taget och skryter om sin hund, för vad vet jag om spaniel och hur de ska vara? 

Poppy är min tredje spaniel, jag har hållt på med spanielträning i 10 år nu men träning av fågelhundar i 23 år. Så inom spaniel räknar jag mig verkligen som nybörjare.  Jag har jagat en del med Boss, han har verkligen varit en perfekt läromästare inom jakten men så många prov har det tyvärr inte blivit med honom. Jag har behövt en jakthund och i tre år var han skadad  på hösten när jag anmält till prov vilket gjorde att han helt plötsligt blev 7 år och startad i ÖKL endast. Jag bestämde mig för att det får räcka, han har visat sina spaniel egenskaper på prov och det är det viktigaste även fast jag nu i efterhand känner att fasen jag skulle ha gått fler prov för han är en riktigt bra jakthund. Han har alla bitar på plats, urstark mentalt, social, cool, stor jaktlust o viltfinnarförmåga men också en härlig mjukhet som gör att alltid alltid vill jobba med o för mig, lätt att dirigera och helt enkelt en enkel hund att leva med. 

Poppy kommer jag inte göra samma sak med, inte släppa henne som jakthund, hon ska gå prov först och konkurrera med de bästa. Hon kommer få vara med på jakter såklart men inte släppas i vilken terräng som helst, det har jag Bossen till.  Jag vet att hon är bra, jag vet hur en bra spaniel går och är, så mycket erfarenhet har jag så jag vågar säga det.  Jag vet också att jag själv har bristande rutin på spanielprov, därav blir jag också nervös, kanske behöver jag gå många prov innan jag kan bli en vass spanielförare, kanske är jag snabblärd och vips så är vi i toppen. Tiden får utvisa. 

Igår fick vi ett fint 2a pris, snubblande nära ett första pris. Jag är verkligen nöjd, hon gick så bra, hade jag bara väntat att blåsa i några sekunder och haft is i magen tills hon hoppat upp på stenen så hade vi haft vårt 1 a pris igår.  Men här har vi det, min bristande erfarenhet på spanielprov och säkert förmågan att hålla skallen kylig i skarpa lägen....ja det är ju inte bara hundarna som ska besitta den förmågan;) 

Domarens kritik:

Jagar med fin cockerstil. Hela tiden väl i hand. Stöter tupp som ej fälls. Visar då utm. stadga. Stöter ytterligare tupp som fälls. Föraren blåser stoppsignal direkt i stöten men tiken hoppar upp på en sten för att markera. Synd!


Nu ska vi ligga i hårdträning vad det gäller dirigering över mark med vittring, Poppy ska bli en fena på det, har jag bestämt mig så vet jag också att det kommer bli så. Vi har 10 månader på oss tills nästa provsäsong. Man ska ju träna det som hunden har svårt för, ibland glömmer man det och bara tränar på sånt som hunden har lätt för, i alla fall jag... varför vet jag inte, kanske ren lathet, kanske avsaknad av mål med hunden så det bara blir en form av aktivering? Väldigt dumt är det i alla fall, vill man nå toppen så går det inte alltid att finlira.

Men nu först väntar löp och parning med bästa Shuffla! Detta ser jag mycket framemot. Det är många som visat intresse för valp efter Poppy, vi har inget kösystem när det gäller valpar från oss. Det innebär att man kan komma in sist men få valp först. Vi väljer de valpköpare som kommer ge valpen bästa förutsättningarna till att utvecklas som jakthundar inom spanieljakt, extra prioriterad är du som vill utvärdera din hund på prov för spaniels. Läs mer under fliken planerade valpar. 


Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång