Så händer det igen

11.10.2021

Att jag är urdålig på att uppdatera hemsidan. Anledningen är att dagarna går i en rasande fart, med en liten på snart 1 år, hundarna som ska tränas när det finns tid över.. och sen är man helt slut och drömmer om den där sömnen;)  

Jaktsäsongen som man ser fram emot hela året, den där dagen när vi ses för att göra det vi älskar med våra hundar, ljumma vindar, fina fåglar, skratten, gemenskapen, maten, kvällarna och övernattningarna tillsammans, ja allt det där fantastiska är över för detta året.  Nu tar den andra säsongen vid, den med Cockrarna, den är minst lika trevlig och bra den. Jag är tacksam över att få möjligheten att vara ute, vara med, vara en i gänget även på dessa roliga jakterna. Jag är inte helt så trygg på den fronten ännu,  erfarenheten brister ibland, det är väl det värsta som kan hända mig, att jag inte har full koll på läget. Men jag lär mig, för varje höst blir jag bättre och säkrare, träffar och lär känna många spaniel människor och hoppas att jag en dag kan känna exakt den där gemenskapen och sammanhållningen med även dem. Det är så goa, trevliga personer med överallt och då blir det så mycket enklare. 

Boss har ju otur, hösten 2019 hade han kennelhosta som satte sig hårt och blev en långvarig historia, hösten 2020 var han oförklarligt halt till och från, i år när han skulle få komma ut på jakterna så får han en stickskada...alltid är det något. Vet inte hur långdragna såna skador brukar vara men hoppas på snabb läkning. Han är sju år nu så det känns som detta med fler prov är lika bra att strunta i. Inte för att han inte är bra nog, för det är han, han har vad som krävs och frågan är om han inte har mer än så. Sa till Jörgen att jag kanske skulle starta honom ändå när han går så bra, då blir han skadad. Nåväl han är en utmärkt jakthund och får gör det han älskar, det är i min värld det viktigaste. Han har visat på prov att han besitter de egenskaper man vill se hos en spaniel liksom övriga hans syskon, det är värdefull information för en uppfödare. 

Win har jagat hårt under hösten, hon är ju helt fantastisk på att dyka efter änder, jobbar ihärdigt på tunga eftersök,  hon har en brinnande låga i sin lilla kropp som är imponerande. Hon och Lee ligger på samma nivå, som de sliter. 

Jag startade Win i elitklass, det blev ett tredjepris, inget att skryta med alls, men vi gjorde det. Jag anmälde, slängde mig ut med en hund som fått minimalt med träning under hösten. Hon var het som ett ånglok..jag var nervös så benen skakade, för ett prov?! Jag nästan skäms för att skriva det men så var det. Win gjorde fina delar på provet, men det räckte inte till. Söket blev ineffektivt då hon inte fick med sig närområdet av någon märklig anledning? Jag tror hon helt enkelt tog slut i hjärnan. Sen fick vi problem på dubbelmarkeringen på vatten, vi fick en dold dubbel då kastaren kastade längre ut än vad som var tänkt. 

Mina planer var att para Win nu, det kommer inte att bli så. Jag har beslutat mig för att vänta att para henne tills HD resultaten är inne efter henne och Bingley. Jag har funderat, sökt kunskap, pratat med uppfödare av jaktlabrador som hållit på länge, kollat hanar med bra ledstatistik, ja jag har verkligen lagt ner mig i detta. 

Win är en värdig avelstik, hon har allt jag vill ha i en retriever men det finns tre avkommor med C höfter från hennes första kull och det känns inte bra att gå vidare innan jag vet hur hennes andra kull ser ut ledmässigt. Flera har sagt till mig "du kan ju inte bara tänka på ledstatistiken", nej det gör jag inte heller. För mig handlar det om att tillföra bra jaktliga egenskaper TILLSAMMANS  med en sundhet, jag vill känna mig stolt över att verkligen ha gjort allt i min makt för att det ska bli så genom min kommande valpkull. Sen vet man aldrig vad det blir, man vet inte hur allt nedärvs eller vad som kommer från tik eller hane, men man måste ha gjort allt man kan för att det ska bli bra. Så nu inväntar jag röntgensvar, och hoppas innerligt att alla valpköpare tar sitt ansvar och röntgar sin valp. 

Ni uppfödare som ställt upp med er enorma kunskap o erfarenhet, TACK! Jag önskar att jag en dag kommer ha samma erfarenhet o kunskap som er och då kunna hjälpa nya uppfödare precis som ni nu gjort med mig. Ni vet vilka ni är <3

Boss och Poppy kommer att paras i årsskiftet som planerat, anledningen till att jag väljer Boss igen till Poppy är för att det bara blev två valpar från hennes första kull. Två valpar är omöjligt att utvärdera både jaktligt och hälsomässigt. Dessutom är Boss den trevligaste hanen jag känner till och besitter så fina jaktliga egenskaper. De två tikarna efter deras första kull är röntgade, tyvärr hade lilla Pippi C höfter. Det i sig brukar aldrig märkas av så för hennes del är det bara att köra på med jakter o allt vad det innebär, det är ju mindre kul som uppfödare om man tänkt sig ta valpar på en lovande tik.  Ett C av två valpar är inget alls att hänga upp sig på och som sagt omöjligt att utvärdera den kullen då det bara blev två. Vi kommer ändå pröva att röntga om Pippi om ett halvår, ibland blir det bättre resultat. 

Poppy har börjat sin första säsong på Roug Shooting, där händer det saker och det gäller att kunna hålla ihop skallen. Hon är duktig måste jag säga, än så länge;) Jag använder henne sparsamt dock. Hon är 3, 5 år nu så tiden är inne att fungera som jakthund, egentligen var hon startklar förra hösten men då kom Nils till världen med komplikationer  så hundarna fick inte komma ut på jakter. Sen beror det såklart på vad man har för typ av hund, Poppy är en het, hårtgående liten tik och jag tror i mitt stilla sinne att man inte ska ha för bråttom med såna individer. 

Hon är anmäld till prov nu, egentligen skulle hon ha startat under helgen med blev kraftigt medtagen av akut diarré under natten till fredagen.  Hon är fortfarande inte bra i magen trots special foder och "hemvård", men nog verkar hon piggare igen.

På lördag blev vi femte reserv, i år verkar det vara ovanligt många som startar på prov på spanielsidan, det är ju jättekul men skit när man inte kommer med;) 

I november har vi ett ÖKL prov i Strängnäs så har jag inte fått någon start till dess så har jag förtur på det provet. 

Jörgen har varit ute med sin Wachtel och startat på unghundsprov, det gjorde de verkligen med bravur! Deras första start resulterade i ett 2a pris och dagens bästa hund. Mycket bra!

Igår gick Meg eftersök på älg, Jörgen är så nöjd med henne och hur hon utvecklas.

Lite uppdateringar på hundarnas sidor har jag hunnit med idag också.

/Sandra



Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång